Indywidualne Zawody w Programowaniu - regulamin zawod�w

Uwagi og�lne

  • W zawodach mog� bra� udzia� wy��cznie studenci Politechniki �l�skiej. Aby wzi�� udzia� w zawodach nale�y przys�a� na adres Kierownika Ligi zg�oszenie zawieraj�ce:
    • imi� i nazwisko,
    • wydzia�,
    • kierunek,
    • rok studi�w.
  • Osoby nie b�d�ce studentami Politechniki �l�skiej mog� wzi�� udzia� w zawodach w trybie online, jednak b�dzie to udzia� poza konkursem.
  • W zawodach mo�e startowa� maksymalnie 25 os�b. Ograniczenie wynika z liczby dost�pnych stanowisk komputerowych. O uczestnictwie w zawodach decyduje kolejno�� nadsy�ania zg�osze�.
  • Ka�da osoba b�dzie mia�a do dyspozycji jeden komputer.
  • Wolno korzysta� z dowolnych materia��w nieelektronicznych (ksi��ki, notatki, wydruki kod�w �r�d�owych).
  • Zabronione jest jednak u�ywanie takich pomocy jak: kalkulatory, notebooki, telefony kom�rkowe i inne pomoce elektroniczne. Zabronione jest r�wnie� korzystanie z poczty elektronicznej, WWW, telnet-a itp. Nieprzestrzeganie powy�szych zasad zako�czy si� dyskwalifikacj� zawodnika.
  • W�a�ciwe zawody rozpoczynaj� si� o godzinie 9:00 i trwaj� do 14:00. W zwi�zku z konieczno�ci� rozlosowania miejsc w salach i przekazania ostatnich uwag o �rodowisku pracy zawodnicy powinni zebra� si� o godzinie 8:30 na pi�tym pi�trze.
  • Zawody zostan� przeprowadzone w salach: 521, 522, 523, 528, 528A.
  • Ko�cowe wyniki eliminacji zostan� podane oko�o 30 minut po zako�czeniu rozwi�zywania zada�.
  • W czasie zawod�w zabroniona jest jakakolwiek komunikacja pomi�dzy zawodnikami.

Srodowisko pracy

  • Do dyspozycji zawodnik�w b�d� komputery klasy PC.
  • Zawodnicy b�d� pracowali w �rodowisku Windows.
  • Zadania mo�na rozwi�zywa� w j�zykach Pascal, C, C++. Do dyspozycji zawodnik�w b�d� kompilatory Visual Studio .NET, Borland Delphi.
  • Zadania b�d� oceniane automatycznie przez system oceniaj�cy, kt�ry jest tak�e wykorzystywany do oceny zada� w ramach Ligi Zadaniowej.
  • Rozwi�zania zada� mo�na zg�asza� do oceny loguj�c si� do systemu oceniaj�cego.

Zadania i spos�b ich oceniania

  • Zawodnicy otrzymaj� do rozwi�zania 6 zada� sformu�owanych w j�zyku polskim.
  • Dane wej�ciowe s� podawane na standardowe wej�cie, a wyj�ciowe maj� si� pojawi� na standardowym wyj�ciu.
  • Je�eli w tre�ci zadania nie jest zaznaczone inaczej, to nale�y za�o�y�, �e dane wej�ciowe s� poprawne i nie nale�y tego sprawdza�.
  • Je�eli w tre�ci zadania nie zaznaczono inaczej, to ka�dy test ma tylko jedno poprawne rozwi�zanie. Je�eli za� rozwi�za� jest wi�cej, to jest wyra�nie zaznaczone, kt�re nale�y wybra�.
  • Rozwi�zania zada� nale�y zg�asza� do oceny do systemu oceniaj�cego (patrz pkt. �rodowisko pracy).
  • Rozwi�zanie b�dzie kompilowane w systemie Linux przy u�yciu kompilatora gcc 3.3.5 (j�zyk C), g++ 3.3.5 (j�zyk C++) i gpc 3.3.3 (j�zyk Pascal) i wykonane na danych testowych. Je�eli wyniki dzia�ania ocenianego rozwi�zania b�d� identyczne z wynikami wzorcowymi, to zadanie zostaje zaliczone jako rozwi�zanie. W przeciwnym razie zostanie odes�any zawodnikowi komunikat o zaistnia�ym b��dzie. Mo�liwymi b��dami s�:
    • compile time error - programu nie uda�o si� skompilowa�,
    • run-time error - program przerwa� dzia�anie dla danych testowych,
    • time limit exceeded - program przekroczy� limit czasu przewidziany na rozwi�zanie zadania (ten b��d wyst�pi tak�e je�eli program si� "zawiesi"),
    • memory limit exceeded - program przekroczy� limit dost�pnej pami�ci,
    • wrong answer - program poda� b��dn� odpowied� na kt�ry� z test�w,
    • restricted function - zastosowano niedozwolon� funkcj�.
  • Je�eli program zostanie oceniony jako poprawny, to zawodnik otrzyma komunikat accepted.
  • Je�eli powstan� w�tpliwo�ci dotycz�ce jakiego� zadania, pytanie nale�y skierowa� pisemnie do s�dzi�w. Nast�pnie s�dzia udzieli pisemnej odpowiedzi, kt�ra zostanie dostarczona wszystkim zawodnikom. Pytania powinny by� tak sformu�owane, aby by�a mo�liwo�� odpowiedzenia na nie tak / nie. W przeciwnym wypadku s�dzia udzieli odpowiedzi bez odpowiedzi. Odpowied� bez odpowiedzi b�dzie tak�e udzielana na ka�de pytanie do kt�rego odpowied� wynika z tre�ci zadania.

Ranking

  • W trakcie zawod�w aktualne wyniki b�d� umieszczone na stronie w systemie oceniaj�cym.
  • Ranking b�dzie tworzony na podstawie liczby rozwi�zanych zada�. Zawodnicy, kt�rzy rozwi�zali tak� sam� liczb� problem�w zostan� uszeregowani wed�ug sumarycznego czasu, kt�ry po�wi�cili na rozwi�zywanie.
  • Czas po�wi�cony na rozwi�zanie ka�dego zadania jest mierzony od pocz�tku konkursu do momentu przes�ania poprawnego rozwi�zania. Za ka�de b��dne rozwi�zanie zawodnik otrzymuje kar� 20 minut dodawan� do czasu rozwi�zywania zadania. Przy ustalaniu rankingu brany jest tylko czas po�wi�cony na problemy rozwi�zane (tzn. kary czasowe za zadania, kt�rych zawodnik nie rozwi�za� nie s� brane pod uwag�).

Ograniczenia

  • Og�lne:
    • Dla wszystkich zada� ustalono jednakowy limit dost�pnej pami�ci operacyjnej wynosz�cy: 96 MB. Przekroczenie tych limit�w spowoduje odrzucenie rozwi�zania i przes�anie komunikatu o b��dzie wykonania lub przekroczeniu dost�pnej pami�ci.
    • Dla ka�dego zadania ustalono limit czasu, w kt�rym program powinien zako�czy� dzia�anie dla wszystkich test�w. Limity dobrane s� w taki spos�b, aby akceptowalne by�y tylko rozwi�zania o z�o�ono�ci "zbli�onej" do optymalnej. W praktyce limity ustalono mno��c czas wykonywania si� program�w wzorcowych przez czynnik 3-5.
    • Zabronione jest stosowanie wstawek asemblerowych.
  • Dla j�zyka Pascal:
    • Nie wolno u�ywa� �adnych modu�ow za wyj�tkiem System, kt�ry jest do��czany domy�lnie i w zwi�zku z tym nie nale�y stosowa� uses.
  • Dla j�zyka C/C++:
    • Program nie mo�e tworzy� podproces�w oraz plik�w.