KLAWIATURA I MYSZKA 

 

jest to urządzenie wejściowe komputera ,umożliwiające komunikację użytkownika z systemem komputerowym. Za jej pomocą można edytować tekst, a także wpisywać liczby lub rozkazy. Z kolei klawisze strzałek pozwalają przesuwać kursor na ekranie monitora. Klawiatura ma wbudowany układ (sterownik, kontroler klawiatury), który okresowo przegląda matrycę klawiszy i rozpoznaje naciśnięcie lub puszczenie klawisza. Klawisza przyporządkowane są 8-bitowe kody identyfikacyjne .
Kod klawisza jest dekodowany z uwzględnieniem stanu klawiszy modyfikujących (ALT, CTRL, SHIFT, INS, CAPS LOCK, NUM LOCK, SCROLL LOCK) i wpisywany jest do bufora klawiatury gdzie czeka na odczytanie.Klawiatura=wpisywanie tekstuKlawiatura musi przechowywać informacje o tym , który klawisz został naciśnięty do momentu, gdy BIOS o to zapyta. Nie trwa to długo, zwykle mniej niż dziesięciotysięczną część sekundy, jednak dla sprzętu komputerowego jest to znaczący okres oczekiwania. Po wysłaniu do mikroprocesora, informacja o naciśniętym klawiszu jest usuwana z pamięci klawiatury, by na jej miejsce można było zapamiętać nowy kod.
W celu odróżnienia faktu naciśnięcia i zwolnienia klawisza, operacje te opisane są dwoma różnymi kodami. Oznacza to, że BIOS-owa procedura obsługi przerwania wywoływana jest dwa razy częściej, niż można się było spodziewać. Znaczy to także, że BIOS wie, czy jakiś klawisz jest przytrzymywany, co pozwala na rozpoznanie, dużych liter, wprowadzanych przy naciśniętym klawiszu SHIFT.
Ponieważ informacja przesyłana jest do procesora i z powrotem, klawiatura, tak jak każde inne urządzenie wejścia-wyjścia, wymaga własnego sterownika (starsze modele komputerów PS/2,25 i 30, nie posiadają oddzielnego sterownika klawiatury).
Sterownik klawiatury nazywa się 8042 (jest to w istocie tak zwany mikrokomputer jednoukładowy) i jest umieszczany na płycie głównej. Został on po raz pierwszy zastosowany w komputerach PC AT, gdzie pełni rolę interfejsu klawiatury (po pojawieniu się komputerów PS/2 jego rola rozszerzyła się, zajął się obsługą urządzeń wskazujących jak np. myszka jednak takim urządzeniem może być joystick lub specjalna klawiatura. Do obsługi tych urządzeń sterownik klawiatury wykorzystuje specjalny, wbudowany interfejs szeregowy.



Myszka

jest to urządzenie służące do porozumiewania się z komputerem, zbudowane z następujących części:
-obudowy
-kulki, której zadaniem jest przekazanie ruchu posuwistego do rolek
-rolek, mających za zadanie zamianę ruchu obrotowego kulki ,za pomocą elementów światłoczułych na impulsy elektryczne, które z kolei interpretowane są przez komputer jako znak zmiany położenia myszki.
-elementów elektronicznych
W efekcie poruszając nią automatycznie powodujemy przemieszczanie jej wskaźnika na ekranie monitora. W taki sposób możemy wywoływać polecenia i sterować wykonywanymi programami. Mysz z komputerem jest połączona przewodem bądź łączy się z nim za pomocą nadajnika promieni podczerwonych.
Mysz została zaprojektowana w 1963 roku . W komputerach IBM PC mysz wprowadzona została w połowie 1983 roku, wraz ze sterownikiem który ją obsługiwał. W 1991 roku wyprodukowano i wprowadzono mysz z odwróconą kulką do góry tzw. ballpoint, z myślą o zastosowaniu jej dla komputerów przenośnych

 

 

STRONA GŁÓWNA